dimecres, 5 de setembre del 2012

Betúlia Maria Aurèlia Capmany

A  l’inici   d’un   estudi  de Maria  Aurèlia  Capmany  ,  persona  dotada   d’una  visió  de la  vida  polifacètica  ,plena  de  matisos  , apassionada  i  generosa.
Volia  endinsar-me  una  mica  en  la  seva  obra  com  a  escriptora.
Concretament  la  lectura  de les seves  obres  més  conegudes:  Betúlia,  Feliçment,jo sóc  una  dona,  Un  lloc  entre  els  morts,  El  gust  de  la  pols.
M’ha conduït a  coneixer-la  més  com a  persona  transmissora  de  sentiments, coneixedora  de  la  història del  nostre país ,del  feminisme   i  la  burgesia.

Betúlia

Novel·la escrita  per  Maria  Aurèlia  arran de  la  seva  experiència  com  a  professora  a  Badalona els  anys  cinquanta  retrata  la  ciutat  pobra i  grisa , industrialitzada  de  manera  salvatge(...) que  creix  desordenadament.
De  la  mà  de  Niní  la  narradora  del  llibre  ens  porta  a  conèixer  els  actes   d’unes  quantes  vides betulianes , percebre  la  ciutat  , el color,  el  pas  de les  hores  , els  matisos  de  la llum.
La descripció  entranyable  de l’avi i  el  primer  coneixement  de  la  mort.
I llavors  va  succeir  una  cosa   que  jo  mai  m’hauria pogut  imaginar  i  que  potser més   que  cap  explicació  em va  fer  comprendre fins a  quin  punt  és  una  cosa inadmissible  la mort.

El nom  de  Betúlia  procedeix de la  Baetulo  romana  de la  se’n  conserva part de  llegat arqueològic al  museu  de  la  ciutat , i que  remet  a  la  bellesa   de l‘escultura  coneguda amb  el  nom   de  Venus  de  Badalona





1 comentari:

  1. Molt interessants els comentaris sobre les obres de M. Aurèlia Capmany, molt bones referències. Decididament haig de tornar a llegir aquestes obres perquè m'adono que les he oblidades. Moltes gràcies per per-m'hi pensar.

    Una abraçada,

    Anna M. Moya

    ResponElimina